Göteborg en förebild som destination

Peter Grönberg, vd för destinationsföretaget Göteborg & Co, gästade Dome of Visions. Just nu ställs besöksnäringen inför större prövningar än på länge men när det gäller Göteborg som en hållbar turiststad är lovorden många och framtiden ljus.

Göteborg & Co samlar 13 kommuner i Göteborgsregionen under begreppet Göteborg som destination. Besöksnäringen i Göteborg har vuxit i 30 år och stått sig bra i lågkonjunkturer – men det gör den inte nu. Krisen som följt med Coronaviruset har påverkat många branscher, inte minst besöksnäringen. Företag sätts i konkurs och människor blir av med sina jobb. I Göteborgsregionen uppskattas 20 000 arbeta inom besöksnäringen, från allt till restauranger och hotell till museum och evenemang. Det är ett komplext ekosystem som nu sätts på prov. Beläggningen på hotellen så här års brukar ligga på runt 75% – nu är den 5%. Efterfrågan just nu är helt död, konstaterar Peter Grönberg.

Peter Grönberg pratar om att med hjälp av samverkan skapa ett värde mellan det offentliga, akademin och näringslivet. För honom är den rollen nu viktigare än någonsin när besöksnäringen möter en kris som påverkar så kraftigt. Han är hoppfull att som ur tidigare kriser kommer det en kraft av samverkan.

Även om Göteborg precis som de flesta andra destinationer för tillfället har det tufft är Göteborg en lovordad och prisad destination. Fyra år i rad har Göteborg omnämnts som världens mest hållbara destination och utsedd till EU:s huvudstad för smart turism. Peter Grönberg beskriver Göteborg som en modern, innovativ och grön förebild, inte bara i Sverige.

Göteborg är duktigt när det kommer till hållbarhet, kulturarv och tillgänglighet men när det gäller digitalisering tycker Peter Grönberg att det finns väldigt mycket mer att göra. Han hoppas att vi i framtiden på ett bättre sätt kommer kunna följa upp och lär oss mer om resenären – helt enkelt att vi på ett bättre sätt tar del av det digitala fotavtrycket. Därför satsar Göteborg & Co på att bygga upp en ny digital besöksplattform tillsammans med nätverket Great. Målet är att fördubbla turistnäringen i Göteborg till 2030. Det är ett långsiktigt mål men det är också viktigt att det görs på ett hållbart sätt – med smart turism.

Välkommen att lyssna på fler föreläsare på Dome of Visions, vi livestreamar de flesta av våra event. Se kommande event i vår kalender.